Wydawanie odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego
URZĄD STANU CYWILNEGO
|
KARTA INFORMACYJNA |
WYDAWANIE ODPISÓW I ZAŚWIADCZEŃ Z AKTÓW STANU CYWILNEGO |
|
PODSTAWA PRAWNA:
Prawo o aktach stanu cywilnego tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 161 poz.1688 ze zmianami
Ustawa o opłacie skarbowej tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 225 poz. 1635 ze zmianami |
|
PODMIOT UPRAWNIONY DO WYSTĄPIENIA O ZAŁATWIENIE SPRAWY:
Odpisy wydaje się na wniosek sądu lub innego organu państwowego, osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony, jej wstępnego, zstępnego, rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Odpisy aktów stanu cywilnego mogą być również wydane na wniosek osób , które wykażą w tym interes prawny, oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
|
|
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wniosek zainteresowanego - Dowód osobisty wnioskodawcy (do wglądu) |
|
OPŁATY:
- wydanie odpisu zupełnego – 33,00 zł - wydanie odpisu skróconego – 22,00 zł Opłatę należy uiścić w Kasie Urzędu Gminy - pok 119 lub na rachunek bankowy Urzędu - BS Chrzanów o/Babice 53 8444 0008 0000 0100 2017 0037
(zwolnienia z opłat - patrz inne informacje) |
|
FORMA ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Zostaje wydany odpis aktu stanu cywilnego |
|
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Niezwłocznie, a w sprawach bardziej skomplikowanych do miesiąca |
|
TRYB ODWOŁAWCZY:
Odmowa wydania odpisu stanu cywilnego następuje w formie decyzji, na którą przysługuje stronie odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Kierownika USC w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia
|
|
INNE INFORMACJE:
W odpisie zupełnym wpisuje się dokładną treść aktów stanu cywilnego wraz ze wszystkimi wzmiankami dodatkowymi sporządzonymi na marginesach.
W odpisie skróconym aktu stanu cywilnego podaje się treść tego aktu w postaci ostatecznej, uwzględniającej wszystkie wzmianki dodatkowe zamieszczone na marginesie aktu. Odpisy skrócone i zupełne nie podlegają opłacie skarbowej jeżeli wydawane są w celach: a) alimentacyjnych, opieki, kurateli i przysposobienia, b) ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego, rent strukturalnych, ulg określonych w przepisach szczególnych dla Żołnierzy niezawodowych i poborowych odbywających służbę zastępczą oraz ich rodzin, a także uprawnień dla osób niepełnosprawnych i osób objętych przepisami o szczególnych uprawnieniach dla kombatantów, c) świadczeń socjalnych oraz w sprawach załatwianych na podstawie przepisów o pomocy społecznej i przepisów o zatrudnieniu socjalnym, d) wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego i organów samorządu terytorialnego oraz referendum, e) powszechnego obowiązku obrony, z wyjątkiem decyzji w sprawach udzielania zgody obywatelom polskim na służbę w obcym wojsku lub w obcej organizacji wojskowej, f) zatrudnienia, wynagrodzeń za pracę, g) nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia,
h) załatwianych na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 i Nr 281, poz. 2782, z 2005 r. Nr 130, poz. 1087, Nr 169, poz. 1420 i Nr 175, poz. 1459 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 220, poz. 1600 i 1601), i) nabycia obywatelstwa polskiego w drodze repatriacji oraz stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego nabytego w ten sposób, j) pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej lub państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, oraz członków ich rodzin, k) o nadanie statusu uchodźcy, udzielenie azylu, zgody na pobyt tolerowany oraz w sprawach ochrony czasowej, l) rekompensat w rozumieniu ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418 oraz z 2006 r. Nr 195, poz. 1437); |
|
SPRAWĘ ZAŁATWIA:
Urząd Stanu Cywilnego Kierownik: Agnieszka Bonderek pok. 102, telefon: (032) 6134 013 w. 26 e-mail: bonderek@babice.pl |
|
WNIOSKI, FORMULARZE:
|